Start pilot Rebound

Start pilot Rebound 1

Maandag 21 september is de pilot Rebound gestart. Hiervoor is binnen de school de dojo-ruimte vrijgemaakt en in een geheel nieuw jasje gestoken. Deze vernieuwde ruimte werd afgelopen vrijdag officieel geopend. De Rebound is bedoeld voor leerlingen die structureel en intensief aandacht nodig hebben. Denk aan leerlingen die bijvoorbeeld regelmatig storend gedrag vertonen, maar ook een leerling die angstig of teruggetrokken is of een leerling met een verminderd energieniveau. Doel is dat deze leerlingen uiteindelijk weer volledig kunnen deelnemen aan het reguliere school-/ lesprogramma.

Van deze leerlingen hebben we onvoldoende zicht op hun capaciteiten en vaardigheden en zijn we als school vaak handelingsverlegen als het gaat om het waarborgen van de continuïteit van hun onderwijs. Vaak dreigen deze leerlingen de school voortijdig te verlaten of dreigen ze thuis te komen zitten ook omdat ze (tijdelijk) niet of niet volledig kunnen deelnemen aan het lesprogramma.

De Rebound is een intern, tijdelijk traject met veel aandacht voor continuïteit, structuur en duidelijkheid zodat de leerling tot rust kan komen, stoom kan afblazen en de juiste ondersteuning krijgt van een begeleider met de juiste kennis en ervaring van deze doelgroep. De leerlingen krijgen in de Rebound een vaste basis: op een vaste plek vinden zij een vast persoon. Leerlingen moeten zowel op vooraf afgesproken tijden langs kunnen komen alsook spontaan, als de behoefte bij de leerling groot is. De leerling kan eventueel uit de groep gehaald worden én (intensieve) begeleiding krijgen, zodat de leerling uiteindelijk succesvol kan terugkeren naar de reguliere lessen.

Een leerling kan alleen deelnemen aan de Rebound na akkoord van de teamleider én de zorgcoördinator en er moet sprake zijn van een hulpvraag met een extra ondersteuningsbehoefte.  Als de leerling in de Rebound gaat starten krijgt hij/zij een begeleider toegewezen. De begeleider houdt de vorderingen van de leerling bij (en legt dit vast in een OPP en in SOM) en heeft nauw contact met de mentor en ouders. Aan het eind van de periode wordt met alle betrokkenen een inschatting gemaakt of terugkeer naar de reguliere lessen de beste optie is en de deelname stopt omdat er geen ondersteuningsbehoefte meer is.

Het uitgangspunt is dat de leerling zelfstandig in het VO kan functioneren en er geen (structurele/intensieve) begeleiding meer nodig is. Als binnen deze termijn duidelijk wordt dat de leerling zijn weg niet kan vervolgen binnen het reguliere onderwijs, ook niet met hulp van de interne reboundbegeleiding, wordt de leerling bij het zorgplatform aangemeld.

 

Ons laatste nieuws

osinga

Bestellen boeken

Eind juni hebben alle ouders/verzorgers van de nieuwe brugklasleerlingen een mail ontvangen met informatie over hoe de boeken voor schooljaar 24/25 te bestellen. De ouders/verzorgers ...
Brugklassers Griftland College halen ruim 11000 euro op voor Make-A-Wish

Complimenten aan onze brugklasleerlingen! Met de sponsorloop haalden ze maar liefst 11.295 euro op voor Make-A-Wish Nederland. Dit mooie geldbedrag werd met een cheque symbolisch ...
Scherm­afbeelding 2024-05-06 om 08.56.41

Tinkerspace in de Soester Courant

Leuk artikel in de Soester Courant over onze Masterclass Tinkerspace. Tinkerspace is een plek waar leerlingen uit groep 8 van de basisscholen uit Soest en ...