Er zijn verschillende studieruimtes waar leerlingen zelfstandig, individueel of in groepsverband kunnen werken. In onze studieruimtes zijn studiehuismedewerkers actief die toezicht houden op de leerlingen. Voor de tweede fase zijn de volgende ruimtes beschikbaar:
- Mediatheek: Hier bevinden zich eenpersoons werkplekken waar de tweede fase-leerlingen in stilte kunnen studeren en aan opdrachten kunnen werken, wel of niet op hun device. Daarnaast kunnen er in de mediatheek boeken worden geleend. De bibliotheek is overigens voor alle leerlingen beschikbaar.
- Flexlokaal (23): In dit lokaal kunnen tweede fase-leerlingen individueel extra hulp krijgen van vakdocenten van de vakken wiskunde, economie, geschiedenis en aardrijkskunde. Een leerling kan zich hiervoor individueel inschrijven of uitgenodigd worden door de docent. Deze studieruimte bevindt zich in de mediatheek. Er wordt in dit lokaal niet klassikaal lesgegeven.
- Samenwerkings-/computerlokaal (22): In dit lokaal kunnen tweede fase-leerlingen in groepjes werken aan projecten en mag er overlegd worden.
- Talenlab (20): Voor de moderne vreemde talen is het aanleren van de vaardigheden uitspraak, luistervaardigheid en spreekvaardigheid van groot belang. Tweede fase-leerlingen kunnen hier zelfstandig en in eigen tempo aan een door de sectie opgesteld programma werken, na inschrijving. Dat is tegelijkertijd mogelijk met leerlingen van verschillende niveaus en voor verschillende vakken. Leerlingen kunnen zich hiervoor inschrijven.
- Bètalab (112): In dit lokaal kunnen tweede fase-leerlingen individueel of in groepjes practica en/of studieopdrachten doen voor de vakken scheikunde, natuurkunde, NL&T en biologie. In deze studieruimten wordt toezicht gehouden door TOA’s (Technische Onderwijs Assistenten). Inschrijven kan of in het bètalab zelf bij de balie of de docent regelt dit in de les.
- Werkvloer/studio: Hier kunnen leerlingen onder begeleiding werken aan opdrachten voor de creatieve vakken. Tweede fase-leerlingen kunnen tijdens een tussenuur op de werkvloer zelfstandig aan hun opdracht voor een beeldend vak werken.
We hebben daarnaast voor de brugklas, onderbouw havo/vwo en de gehele mavo, studieruimtes waar een een docent een kleine groep leerlingen gericht aan het werk kan zetten buiten het lokaal. Onder toezicht van onderwijsassistenten kunnen leerlingen hier werken aan opdrachten. Hierdoor voorzien deze ruimtes in mogelijkheden ten behoeve van gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren. Zowel de leerlingen in het lokaal als in deze ruimtes worden zo didactisch meer op niveau bediend. De ruimtes zijn ook beschikbaar als werkruimte voor leerlingen die in tussenuren of na school onder toezicht van een studiehuismedewerker zelfstandig aan het werk willen, bijvoorbeeld huiswerk willen maken.