We moeten zuinig op de wereld zijn. We hechten dan ook veel belang aan duurzaamheid. Ook willen we onze leerlingen opleiden tot goed burgerschap.
Goede doelen
We vinden het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn en goede doelen te steunen. Jaarlijks is er voor de brugklassers een sponsorloop, proberen tweedeklassers zoveel mogelijk geld op te halen tijdens een daarvoor opgezette actiedag en kunnen leerlingen meedoen aan de Hunger Challenge. De opbrengst van deze activiteiten gaat naar verschillende goede doelen. Eens in de vier jaar zetten leerlingen en medewerkers zich massaal in voor een groter doel als Holland4ALS, de Roparun of Stichting Vluchteling, waarbij de opbrengst van alle acties van de school in dat jaar naar dat goede doel gaat.
IM (Identiteit en Maatschappij)
Vanaf de brugklas tot aan het voorexamenjaar krijgen alle leerlingen het vak IM, een mix van godsdienst/levensbeschouwing en maatschappijleer. Het draait hier om wie jij bent en hoe je je verhoudt tot de wereld om je heen. Denk aan thema’s als (religieuze) vrijheid, rechtvaardigheid, gelijkheid en tolerantie. Kortom, we werken aan sterk democratisch burgerschap. Richting de bovenbouw breidt het aantal uren uit.
Stewards en 65-plus surveillanten
Een schone school, daar zorgen we samen voor. We werken met het ‘Steward op School’-programma. Leerlingen uit de voorexamenklassen worden steward en aan het begin van het schooljaar getraind om medeleerlingen in pauzes op een goede manier aan te spreken op gedrag. Minimaal één week per jaar worden zij ingeroosterd om in hun pauzes te surveilleren. Zij doen dit samen met de conciërges en een vaste groep 65-plus uitzendkrachten die de leerlingen assisteren bij het handhaven van de leefbaarheid, veiligheid en gezelligheid van de openbare ruimtes in de school.
De Gezonde School
We werken met het programma Gezonde School, een manier om een gezonde leefstijl vanzelfsprekend te maken voor leerlingen. Het gaat hierbij om de thema’s voeding, bewegen en sport, mediawijsheid en relaties/seksualiteit. In diverse lessen wordt aandacht gegeven aan deze thema’s. Het aanbod in de kantine, snack- en frisdrankautomaten bestaat voor het merendeel uit betere keuzes. Hiervoor hebben we de zilveren kantineschaal ontvangen.
Eco-Team
Het Eco-Team van het Griftland bestaat uit een groep leerlingen die onder begeleiding van een aantal docenten plannen maken en acties uitvoeren om ons onderwijs, ons gebouw en de community in en rond onze school te verduurzamen. Een voorbeeld hiervan is het jaarlijkse evenement Griftland Goes Green. Ook brengen zij klimaatverandering onder de aandacht bij leerlingen en personeel.
Geo Future School
In 2 en 3 mavo gaan leerlingen tijdens het Griftland Goes Green-project aan de slag met Geo Future School, een onderwijsprogramma in het voortgezet onderwijs die leerlingen stimuleert na te denken over de toekomst en hen in contact brengt met de werkvelden waarin Nederland een mondiale speler is. Geo Future School besteedt aandacht aan de grote vraagstukken van nu en de toekomst, zoals klimaatverandering, energie, gezondheid en logistiek.
Young Solar Challenge
Leerlingen kunnen bij ons meevaren met de Griftvaarders, een team van leerlingen en medewerkers die meedoen aan de Young Solar Challenge, een scholencompetitie met solar boats voor jongeren tussen de 14 en 17 jaar.
GSA
Niet iedereen voelt zicht thuis in het vakje ‘man’ of ‘vrouw’, ‘homo’ of ‘hetero’. Dat hoeft ook niet. Bij ons op school willen we dat leerlingen kunnen zijn wie ze zijn, zonder zich daarvoor te hoeven schamen. De GSA (Gender and Sexuality Alliance) is een groep scholieren die deze boodschap verspreidt door onder andere aandacht te schenken aan en activiteiten te organiseren rondom landelijke dagen als Paarse Vrijdag.