Onderwijs

Bevordering

Direct naar

Aan de hand van de bevorderingsnormen vindt bevordering naar het volgende leerjaar plaats. Als een leerling niet bevorderd wordt naar het volgende leerjaar, wordt tijdens de rapportvergadering vastgesteld wat de volgende stap voor de leerling kan zijn. Hierbij kan gekozen worden tussen bevorderen naar een andere afdeling of doubleren. Het bevorderen naar een andere afdeling kan inhouden dat een leerling het onderwijs op een andere school zal vervolgen. In de brugklas wordt niet gedoubleerd, tenzij er zeer bijzondere omstandigheden zijn. 

Bevorderingsnormen 2024/ 2025

Inleiding

De wettelijke slaag-zakregeling voor het eindexamenjaar dient als richtlijn voor onze bevorderingsnormen. Bij het eindexamen havo en vwo geldt, als onderdeel van de slaag/zak-regeling, dat de examenkandidaten niet meer dan één vijf voor de eindcijfers van de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde mogen halen. Voor de mavo geldt dat de kandidaten voor Nederlands minimaal een vijf moeten halen.

De normen

1. Het cijfer 5 telt als één tekortpunt, het cijfer 4 als twee tekortpunten, de cijfers 3 en 2 tellen als drie tekortpunten.

2. Een leerling met twee cijfers onder 6,0 in de kernvakken wordt altijd besproken*, tenzij deze leerling op basis van de artikelen hieronder wordt afgewezen. * Voor de dakpanbrugklassen geldt deze bespreking voor het laagste dakpanniveau.

3a. Bij de overgangsvergadering wordt in klas 1 gerekend met niet-afgeronde cijfers.

3b. Bij de overgangsvergadering wordt vanaf klas 2 gerekend met op hele cijfers afgeronde getallen, met uitzondering van de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde.

4. De bevorderingsnormen voor de dakpanbrugklassen zijn:

  • a. Gemiddelde alle vakken minimaal 7.0 EN gemiddelde kernvakken minimaal 6.5 EN maximaal 1 tekortpunt —> bevorderen hogere dakpanniveau.
  • b. Gemiddelde alle vakken minimaal 6.5 EN gemiddelde kernvakken minimaal 6.0 EN maximaal 3 tekortpunten in twee vakken —> bespreken hogere dakpanniveau
  • c. Gemiddelde alle vakken minimaal 6.0 EN gemiddelde kernvakken minimaal 6.0 EN maximaal 4 tekortpunten —> bevorderen lagere dakpanniveau.
  • d. Gemiddelde alle vakken minimaal 5.5 EN gemiddelde kernvakken minimaal 5.5 EN maximaal 5 tekortpunten —> bespreken lagere dakpanniveau.
  • e. Gemiddelde alle vakken lager dan 5.5 of gemiddelde kernvakken lager dan 5.5 of 6 of meer tekortpunten —> mh-brugklas: ander onderwijs / vh-brugklas: mavo

5. De bevorderingsnormen voor de VX-brugklas zijn:

  • a. Gemiddelde alle vakken minimaal 7.0 EN gemiddelde kernvakken minimaal 6.5 EN maximaal 1 tekortpunt —> bevorderen 2vx
  • b. Gemiddelde alle vakken minimaal 6.5 EN gemiddelde kernvakken minimaal 6.0 EN maximaal 3 tekortpunten —> bespreken 2vx
  • c. Gemiddelde alle vakken minimaal 6.0 EN gemiddelde kernvakken minimaal 6.0 EN maximaal 5 tekortpunten —> bespreken 2 vwo
  • d. Gemiddelde alle vakken lager dan 6.0 of gemiddelde kernvakken lager dan 5.5 of 6 of meer tekortpunten —> bevorderen naar 2 havo

6. De bevorderingsnormen voor 2,3 mavo, 2,3,4 havo, 2,3 vwo(x) en 4,5 vwo zijn:

  • a. 0, 1 of 2 tekortpunten: bevorderen
  • b. 3, 4 tekortpunten: bespreken
  • c. 5 of meer tekortpunten: afwijzen

7. Indien een leerling op basis van bovenstaande normen wordt besproken, wordt gekeken naar de spreiding van de tekortpunten, de vakken waarvoor de tekortpunten zijn behaald, de afrondingen, de prestaties over het gehele jaar (in het bijzonder die in het laatste deel van het schooljaar), de terugkoppeling van de formatieve toetsen, de feedback in Catwise, de prestaties voor de overige vakken, persoonlijke omstandigheden en andere relevante zaken. Bij de overgang naar een leerjaar waarbij de keuze voor profiel, sector of vakken een rol speelt, wordt ook gekeken naar de prestaties voor de gekozen vakken. Bij de overgang naar een examenklas wordt ook gekeken naar de stand van het examendossier.

8. Voor de tweede fase geldt bovendien:

  • a. Voor 4-havo en 5-vwo: als een leerling op basis van artikel 6a is bevorderd met 2 tekortpunten en de leerling heeft daarnaast twee of meer vakken waarbij het niet afgeronde eindcijfer lager dan 6,0 is, wordt de leerling alsnog besproken.
  • b. Voor 4-havo: de vergadering kan bij de bespreking de keuze maken tussen bevorderen, afwijzen of het aanbieden van een zomerschooltraject. De vergadering bepaalt welk resultaat het zomerschooltraject moet hebben. Indien wordt vastgesteld dat het aantal tekortpunten met twee moet worden verminderd, kan het zomerschooltraject over twee vakken gaan.

9. Voor de leerjaren 1 t/m 3 gelden de wegingsfactoren 1:2:2:2, rekening houdend met de vier rapportperioden. Voor vakken die met een periodisering van lesuren te maken hebben en alleen het eerste of tweede halfjaar op de lessentabel staan geldt een wegingsfactor 1:2:1:2.

10. Een rapportvergadering kan in zeer bijzondere gevallen een voorstel aan de directie voorleggen om af te wijken van de normen. De directie behoudt zich in alle gevallen het recht voor om een besluit te nemen.

Overige opmerkingen

  • a. Het cijfer voor Engels in de bovenbouw van havo en vwo wordt vastgesteld aan de hand van summatieve toetsen (met cijfer) en formatieve pass/fail tests (zonder cijfer). Dit wordt verder toegelicht in dit document.
  • b. In de brugklas kunnen leerlingen niet doubleren, tenzij er zwaarwegende factoren meespelen. De schoolleiding beoordeelt of hier sprake van is.
  • c. Doubleren is geen recht en kan alleen als het in het belang is van de leerling, of als zwaarwegende factoren meespelen. De schoolleiding beoordeelt of hier sprake van is.
  • d. Een leerling kan niet twee keer hetzelfde leerjaar doubleren.
  • e. Een leerling kan niet in twee opeenvolgende leerjaren doubleren.
  • f. Een leerling die twee keer voor het eindexamen wordt afgewezen mag de schoolloopbaan niet op het Griftland vervolgen.
  • g. In het algemeen geldt dat bij afwijzing voor bevordering de rapportvergadering besluit of een leerling mag doubleren of dat de leerling onderwijs in een andere afdeling of op een andere school moet gaan volgen.
  • h. Indien de rapportvergadering besluit dat een leerling in het volgende jaar het onderwijs niet op het Griftland kan vervolgen, voert de school tijdig overleg met de ouders en leerling over de keuze voor een andere school.
  • i. Het Griftland gaat ervan uit dat in goed overleg met ouders tijdig een oplossing wordt gevonden voor een eventuele overstap naar een andere school. Als dit door gebrek aan medewerking van ouders niet het geval is, kan de school een verwijderingsprocedure in gang zetten.
Naar hoofdstukken
Leerroutes en -niveaus
Brugklas
Mavo en mavo XL (onder- en bovenbouw)
Havo en vwo (onderbouw)
Vwo Xtra (onderbouw)
Tweede fase (bovenbouw) havo/vwo
Lessentabellen
Toetsen en examens
ICT
Burgerschap en duurzaamheid
Sport en bewegen
Project-/werkweken, excursies
Kwaliteitszorg en resultaten
Terug
naar boven